• Postitused

10 üllatavat fakti, mida peaksid kohvi kohta teadma

Sa valad seda pikemalt mõtlemata (või tõenäoliselt enne, kui hakkad mõtlema), kuid Sinu igahommikuse kohvi taga on põnev lugu. Tõime välja 10 üllatavat fakti kohvi kohta, mille lugemise kõrvale sobib hästi üks soe suur tass kohvi!

1. Verevool kehas võib märkimisväärselt paraneda, kui jood päevas tassi kohvi.

Mitu uuringut näitasid, et vaid ühe tassi kofeiiniga kohvi joomine parandas katsealuste sõrmede verevoolu. See näitab, et väikeste veresoonte sisemised vooderdised toimisid peale kohvi joomist paremini.

Teadlased pole veel kindlaks teinud, miks kofeiinil on selline mõju verevoolule, kuid nad usuvad, et ühend võib aidata avada veresooni ja vähendada põletikku.

2. Kohv ei dehüdreeri keha.

Kui soovid oma janu kustutada, ei haara Sa tõenäoliselt auravat tassi kohvi või teed. Kuid hoolimata sellest, mida oled kuulnud, ei kuivata kohv ja kofeiiniga tee keha.

Ehkki kofeiin on kerge diureetikum (uriini eritumist suurendav aine), siis ei kaota Sa uriiniga rohkem vedelikku, kui kofeiini sisaldavat jooki juues tarbid. Keha suudab omandada nii palju vedelikku, kui vajab, ja väljutada ülejäänud.

Sel põhjusel aitab hommikune kohv Sind tegelikult hüdreerida, mitte vastupidi. Kohv ja tee võib ja peaks minema arvesse Sinu igapäevasesse umbes 8 tassi vee arvestusse.

3. Kohviubasid kutsutakse “ubadeks” vaid sarnase välimuse tõttu – need on tegelikult marjade seemned.

Kuigi kohvioad näevad välja väga sarnased ubadega, siis on kohvioad tegelikult kohvipuudel kasvava vilja seeme. Kohvipuud kasvavad väikseid erkpunaseid puuvilju, mida nimetatakse kohvikirssideks. Need kirsid ei sobi taime otsast korjates suupisteks, kuna need koosnevad põhiliselt nahast ja seemnetest, kuid need on kergelt magusad ja antioksüdantidest pakatavad! 

4. Enamik kohvist on Brasiilias toodetud.

Brasiilia on tõeline kohvitootmise tšempjon. Riik toodab üksi peaaegu 40% maailma kohvivarudest.

Paljudes Brasiilia piirkondades on kohvikasvatuseks soodne kliima. Kohviistandused hõlmavad Brasiilias umbes 27 000 ruutkilomeetrit, millest suurem osa asub Minas Geraisis, São Paulos ja Paranas.

Brasiilia eristab end enamikust teistest kohvi tootvatest riikidest sellega, et kuivatab kohvikirsse päikese käes, mitte ei pese neid.

Riik on kohvitootmises niivõrd mõjukas, et ajalooliselt Brasiiliast ubade eksportimiseks kasutatud 60-kilogrammised kotid on endiselt tootmise ja kaubanduse mõõtmise ülemaailmne standard.

5. Teadlased on edukalt muutnud kohvipuru biokütuseks.

Teadlased väidavad, et kohvipaksujääkidest valmistatud “roheline” biokütus võib meie teedel liikuvaid sõidukeid toita.

Ligikaudu 10 kg jääkpuru, mis tekib päevaga keskmises kohvikus, toodab umbes kaks liitrit biokütust. Praegu võid küll tanklas autot tankides kohvi rüübata, kuid tulevikus võid ehk ka oma sõidukit aromaatse pruuni vedelikuga tankida.

6. Regulaarne kohvi joomine vähendab mitme haiguse riski.

Mõõdukas kohvi tarbimine (umbes 2–5 tassi päevas) on seotud II tüüpi diabeedi, südamehaiguste, maksa- ja endomeetriumivähi ja Parkinsoni tõve väiksema tõenäosusega. On võimalik, et kohvi joovatel inimestel võib olla lausa vähenenud varajase surma risk.

7. On kaks põhilist kohvikategooriat: Robusta ja Araabika.

Araabika on magusama ja pehme maitsega ning suurema happesusega. Seda sorti kasvatatakse kõrgemal ja selle kasvatamine on keerulisem ja kulukam. See on põhjus, miks Araabika kohvitaimed toodavad suure nõudlusega ube, mida müüakse kõrgema hinnaga.

Robusta kohv on tugevama ja karmima maitsega ning kõrgema kofeiinisisaldusega, millele on omane maapähklilaadne järelmaitse.

Robustat saab kasvatada madalamal kõrgusel, kuumemas kliimas ja väiksema niiskusega. Kuna Robustal on vähem kasvupiiranguid ja see on üldiselt vähem soovitava maitsega, müüakse seda tavaliselt madalama hinnaga kui Araabika ube.

Valiku kvaliteetseid Araabika kohviube leiad ka meie e-poest.

8. Kohv on kõige efektiivsem, kui jood seda 9.30 ja 11.30 vahelises ajaaknas. 

Paljud inimesed naudivad tassi – või kolme – kohvi tõustes või vahetult pärast seda. Siiski arvatakse, et kohvi joomine liiga vara pärast tõusmist vähendab selle energiat andvat toimet, kuna stressihormoon kortisool on sel ajal oma tipptasemel.

Kortisool on hormoon, mis võib suurendada erksust ja keskendumist. Samuti reguleerib see ainevahetust, immuunsüsteemi vastust ja vererõhku.

Parim aeg kohvi joomiseks on kesk- või hilishommik, kui kortisoolitase kehas on madalam. Enamiku inimeste jaoks, kes ärkavad umbes kell 6.30, on see aeg vahemikus 9.30–11.30.

Kuna kofeiin püsib kehas väga pikalt, siis on soovituslik hoiduda kofeiini tarbimisest vähemalt 6 tundi enne magamaminekut, et vältida unehäireid.

9. Kohvi joomine võib vähendada depressiooni riski.

Ajakirja World Journal of Biological Psychiatry uuring näitas, et inimestel, kes jõid rohkem kui neli tassi kohvi päevas, oli üle 50 protsendi väiksem võimalus endalt elu võtta kui neil, kes jõid vähem kui ühe tassi.

Teadlased uurisid andmeid 208 424 inimese kohta. Neil, kes jõid kaks kuni kolm tassi päevas, oli enesetapurisk 45 protsenti madalam võrreldes nendega, kes jõid vähem kui ühe tassi. Nende puhul, kes jõid rohkem kui neli tassi päevas, langes määr 53 protsendi võrra.

Teadlased usuvad, et kohvis sisalduv kofeiin võib suurendada neurotransmitterite nagu serotoniini, dopamiini ja noradrenaliini tootmist kehas. See võib tõsta meeleolu ja toimida kerge antidepressandina, arvestades, et antidepressandid on suunatud just nendele neurotransmitteritele.

10. Keskmises filtrikohvis on rohkem kofeiini kui espressos.

Enamik tasse kohvi (240 ml) sisaldab 80–100 milligrammi (mg) kofeiini. Üks espresso (30 ml) sisaldab ligikaudu 63 mg kofeiini. Võrdluseks sisaldab tass kofeiinivaba kohvi umbes 2 mg kofeiini. Kofeiini kogus võib aga märkimisväärselt erineda sõltuvalt mitmest tegurist, sealhulgas kohvi tüübist, pruulimismeetodist ja kaubamärgist.

Tervetel täiskasvanutel ei põhjusta ligikaudu 400 mg kofeiini päevas ehk umbes neli või viis tassi kohvi tavaliselt ohtlikke tagajärgi.

Veel mõned lõbusad faktid

  • Esimene veebikaamera loodi kohvikannu valvamiseks, et vältida tarbetut käimist tühja kannu juurde.
  • Kallis kohvibränd valmistab kohvi Tai elevantide sõnnikust.
  • Täpselt 8 aastat, 7 kuud ja 6 päeva karjumine võimaldab Sul toota piisavalt soojust ühe tassi kohvi valmistamiseks.
  • Araabiakeelne sõna kohvi jaoks on otsetõlkes “oavein.” 
  • Enne kui kohv laialdaselt kättesaadavaks sai, oli populaarne hommikusöögijook õlu.

Allikad:

https://www.cbsnews.com/news/coffee-may-have-blood-flow-benefits/

https://time.com/5192272/coffee-tea-dehydrating/

https://www.weforum.org/agenda/2021/10/which-country-produced-the-most-coffee-in-2020/

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2659183/Scientists-create-biofuel-using-ground-coffee-beans.html

https://www.healthline.com/nutrition/best-time-to-drink-coffee

https://www.cbsnews.com/news/two-cups-of-coffee-may-lower-suicide-risk-by-almost-half/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324986

https://www.boredpanda.com/interesting-coffee-facts/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic