• Postitused

Kohvi tervislikkus – halb või hea?

Kohv – halb või hea?

Oh, kohv. Raske on ette kujutada päeva ilma kohvita, olenemata sellest, kas haarad termostassis musta kohvi tööle minnes või kihutad pärast õhtust trenni end lattega tankima. Kofeiin äratab sind üles ja aurava tassi kohvi rüüpamises on midagi uskumatult rahustavat. Kuid kas kohvi joomine on ka tervisele kasulik?

Hea uudis: kuigi kohvi tervislikkuses on kaheldud, siis uuring uuringu järel näitab, et võid oma lemmikust hommikusest joogist saada rohkem kasu, kui arvasid. Kohv on täis aineid, mis sind aitavad kaitsta näiteks Alzheimeri tõve ja südamehaiguste eest.

Kofeiin on esimene asi, mis kohviga seostub. Kuid kohv sisaldab ka antioksüdante ja muid aktiivseid aineid, mis võivad vähendada sisemist põletikku ja kaitsta haiguste eest.

Millised on kohvi joomise peamised tervise-eelised?

Kohv annab palju rohkem eeliseid kui vaid energialaeng. Siin on peamised viisid, kuidas mõõdukas kohvi tarbimine võib sinu tervist positiivselt mõjutada:

Sa võid kauem elada

Kohvijoojad surevad väiksema tõenäosusega naiste peamiste surmapõhjuste tõttu: südame isheemiatõbi, insult, diabeet ja neeruhaigused.

Kohv aitab kehal glükoosi paremini töödelda

Hiljutised uuringud näitasid, et inimestel, kes joovad rohkem kohvi, on väiksem tõenäosus haigestuda II tüüpi diabeeti.

Väiksem tõenäosus südamepuudulikkuse tekkeks

Ühe kuni kahe tassi kohvi joomine päevas võib aidata ära hoida südamepuudulikkust, kui nõrgenenud südamel on raskusi piisava vere pumpamisega kehasse.

Väiksem tõenäosus Parkinsoni tõve tekkeks

Kofeiin ei ole seotud mitte ainult Parkinsoni tõve esinemise väiksema tõenäosusega, vaid võib aidata ka juba selle haigusega inimestel oma liigutusi paremini kontrollida.

Sinu maks tänab sind

Nii tavaline kui ka kofeiinivaba kohv omavad maksa kaitsvat toimet. Uuringud näitavad, et kohvijoojatel on maksaensüümide tase suurema tõenäosusega tervislikus vahemikus kui inimestel, kes kohvi ei joo.

Sinu DNA on tugevam

Tumeda röstiga kohv vähendab DNA ahelate katkemist, mis juhtub küll loomulikult, kuid võib tekitada vähki või kasvajaid, kui sinu rakud katkemisi ei paranda.

Tõenäosus saada käärsoolevähki väheneb märgatavalt

Ühel naisel 23-st tekib käärsoolevähk. Kuid teadlased leidsid, et kofeiinivaba või tavalise kohvi joojatel on 26 protsenti väiksem tõenäosus haigestuda kolorektaalsesse vähki.

Alzheimeri tõve tekkerisk väheneb

Peaaegu kaks kolmandikku Alzheimeri tõbe põdevatest ameeriklastest on naised. Kuid päevas kahes tassis kohvis sisalduv kofeiin võib pakkuda olulist kaitset haigusseisundi tekke eest. Teadlased leidsid, et 65-aastastel ja vanematel naistel, kes jõid kaks kuni kolm tassi kohvi päevas, oli uuringus üldiselt väiksem tõenäosus dementsuse tekkeks.

Sa ei saa nii suure tõenäosusega insulti

Vähemalt ühe tassi kohvi joomine päevas on seotud insuldiriski vähenemisega, mis on naiste neljas peamine surmapõhjus.

Samuti on leitud, et kohvi joomine võib vähendada depressiooni riski. Loe sellest lähemalt siit – 10 üllatavat fakti, mida peaksid kohvi kohta teadma.

Milline on kõige tervislikum kohv?

Uuring leidis, et filtrikohv on tervisele parem kui muud alternatiivid nagu pätikohv, eriti vanemate inimeste jaoks.

Filtreerimata kohv sisaldab diterpeene, ühendeid, mis võivad tõsta kolesterooli, ja teadlaste sõnul sisaldab tassis filtreerimata kohvi 30 korda rohkem diterpeene kui tassis filtreeritud kohvis. Nii et eelista kindlasti filterkohvi üle preskannukohvile või Türgi kohvile.

Mis on kohvi tarbimise terviseriskid?

See on tõsi, liiga palju head ka ei saa. Liigne kofeiinisisaldusega kohvi tarbimine võib muuta sind närviliseks ja põhjustada:

  • Suurenenud südame löögisagedust
  • Tõusnud vererõhku
  • Ärevust
  • Häda uinumisega

Kofeiini tarbimisega tuleb silmas pidada järgnevat:

  • Kofeiin võib vähendada mõnede toitainete imendumist ja põhjustada kaltsiumi, magneesiumi, kaaliumi, raua ja muude kasulike mineraalide eritumist uriiniga.
  • Kofeiin suurendab maohappe sekretsiooni ja suurendab gastroösofageaalse reflukshaiguse tõenäosust.
  • Inimestel, kellel on geneetiline mutatsioon, mis aeglustab kofeiini lagunemist organismis, võib kaks või enam tassi kohvi päevas suurendada südamehaiguste riski.

Niisiis, kui palju kohvi on optimaalne juua, et saada kõik eelised, kuid vältida negatiivseid kõrvalmõjusid?

Kui palju kohvi päevas on ohutu juua?

Enamiku inimeste jaoks on ohutu juua kolm kuni viis tassi kohvi päevas, nii, et päevane kofeiinitarbimine jääks alla 400 milligrammi. Kofeiinisisaldus erineb olenevalt kohvi tüübist, kuid keskmiselt on tassis mustas kohvis 90 milligrammi.

Kuid reeglid on erinevad, kui oled rase või toidad last rinnaga. Enne kofeiini lisamist oma dieeti pea nõu oma sünnitusarstiga. Kui kohv tekitab sinus närvilisust, siis ära liialda sellega: kofeiinitaluvus on igaühe jaoks erinev. Võid siiski saada osa tervisele kasulikest omadustest, kui jood ühe tassi kohvi päevas või proovid kofeiinivaba kohvi.

Samuti pea meeles, et see, mida kohvile lisad, määrab samuti selle, kui tervislik jook tegelikult on. Proovi lisada kuni kaks supilusikatäit piima, taimset piimajooki või kohvikoort ning kasuta loomulikult magusaid vürtse ja maitseaineid suhkru asemel. Lisamaitse saamiseks proovi segada kohvisse ¼ teelusikatäit järgmist:

  • Vanilje ekstrakt
  • Kardemon
  • Kaneel
  • Kakaopulber

Kuigi kohvil on häid tervisemõjusid, on teisi tegureid, mis tervist rohkem mõjutavad nagu tasakaalustatud toitumine, treenimine ja tervisliku kehakaalu säilitamine. Kohvi joomine on nende peamiste tervisetegurite suurepärane lisa.

Oled valmis kohvi tervislikke omadusi katsetama? Proovi meie Eestis röstitud kohviubade valikut ja leia oma uus lemmik!

Allikad:

http://www.historyofcoffee.net/coffee-facts/coffee-health-risks/ 

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/whats-the-healthiest-way-to-brew-coffee

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/9-reasons-why-the-right-amount-of-coffee-is-good-for-you